Mietinpä tässä, että voi kun musiikki voi ollakin niin kaunista.
Hiljattain olin Ruisrockissa katselemassa tinkimätöntä suosikkiyhtyettäni. Heidän lavalletulonsa riitti saamaan minut kyyneliin, puhumattakaan itse soitosta. Rakastan sitä, kun voi heittäytyä tunnetilaan, jossa on vellonut ikuisuuksia (tämän yhtyeen tapauksessa VAIN 1,5 vuotta) ja unohtaa kaiken muun. On vain minä ja kaikki ne kauniit sulosävelet ja laulu, jota on laulanut itsekseen aina ennen kuin on vaipunut uneen.
Musiikki on aina ollut tärkeää minulle, melkein niin tärkeää että olen hävennyt sitä. Saatan viettää tunteja puhumatta, liikkumatta, vain kuunnellen mielimusiikkiani. Olen ollut etuoikeutettu näkemään 4/5 lempibändeistäni ainoastaan reilun vuoden aikana, joten olen kiitollinen. Moni ei saa nähdä suosikkiartistejaan koskaan, eikä tilannetta helpota ainakaan koto-Suomen kaukainen sijainti. Vihaksi pistää kun esimerkiksi Coldplayn uuden levyn kiertue ulottautuu Norjaan, Ruotsiin, jopa Unkariin, mutta hyppää Suomen ylitse. Ei sillä että Coldplay olisi hengenhätään asti nähtävä, mutta kyllähän herrojen pitäisi tietää että Suomessakin on myyntiä ja faneja.
Tämän vuoden suurimpia löytöjä ovat monet pienet yhtyeet, kuten Wiidakko. Nautin suomenkielisestä musiikista, kunhan siinä on jotain erityistä. Yleisesti englanniksi laulettu ja ns "lälly" on mieleeni, lukuunottamatta joitakin erityisiä ja arvokkaita poikkeuksia.
Olen huomannut, että kaikki lempilaulajani / lempiyhtyeiden laulajat ovat rumia tavalla tai toisella. Yhdellä on pienet silmät ja suhteettoman iso leuka, yhdellä on puoli naamaa halvaantunut. Minua ei todella voi syyttää hyvännäköisten laulajien perässä roikkumisesta (vrt Jared Leto, jonka musiikkia kuuntelevista noin puolet (~14) välittää vain siitä, että hän on hemmetin suloinen).
Kuitenkin, Ruisrockissa tuo pieni 60-minuuttinen oli niin upea että menetin puhekykyni lähes vuorokaudeksi. Ajattelin vain sitä, kun yksi näistä rumista lempilaulajistani katsoi syvälle silmiini ja hymyili ja lähetti lentosuudelman. Vain minulle. Näin ainakin tahdon ajatella.


There are days in this life
When you see the teethmarks of time
And life is wine

<3